Automatizace a digitalizace faktur

Definitivní konec přepisování faktur a papíru!

Jste zavalení papíry a už vás nebaví přepisovat faktury? 

Přijměte pomocnou ruku automatizace. 

V současné době je na trhu dostupných mnoho řešení digitalizace a automatizace faktur. V tomto článku se vám pokusíme pomoc s výběrem.

Souboj automatizací vyčítání faktur

Pokud jste se již rozhodli zautomatizovat si nudné připisování faktur a nevíte, který nástroj vybrat? Přečtěte si nejprve jaké technologie využívají současná řešení. Na poli automatizace a digitalizace účetnictví aktuálně soupeří dvě technologie Automatizace vyčítání faktur pomocí ISDOC a Vyčítání faktur pomocí umělé inteligence AI Machine learning, nebo jejich kombinace.

Základní srovnání ISDOC a vyčítání pomocí AI

Automatizace ISDOC

  • Přesnost vyčítání 100%

    Podmínkou strukturovaný formát dat ISDOC. Většina českých účetních softwarů umí zasílat tyto faktury v ISDOC.

  • Technologie - navíc sklad

    Možnost jednoduše pořídit kromě faktury také příjemku na sklad. Způsob zaúčtování lze kopírovat z předchozí faktury.

  • Cena - zdarma

    Většina ERP systémů a účetních softwarů má již v ceně licence.

AI MACHINE LEARNING

  • Přesnost vyčítání až 96%

    Strukturovaná data nejsou podmínkou umí vyčíst běžný pdf nebo jen obrázek. Je nutná ale kontrola správnosti vyčtení.

  • Technologie - forma učení

    Současná řešení neumí pracovat s příjemkami na skad. Pokročilejší modely umí navrhnout zaúčtování faktury.

  • Cena - 4 až 10 Kč za vyčtený doklad

    V závislosti na konkrétním řešení se cena pohybuje v tomto rozmezí.

Digitalizace faktur je společná pro obě technologie

Vyčítání faktur vyžaduje faktury v elektronické podobě. Co to znamená a jak to funguje?

V dnešní době probíhá zasílaných faktur mezi podnikateli v 99% prostřednictvím mailu. V rámci automatizace je praktické zřídit si speciální e-mail pouze pro příjem faktur tzv. fakturační e-mail např.: 

faktury@vasefirma.cz

Tuto adresu pak využijí obě technologie k vytvoření fronty e-mailů respektive faktur ke zpracování. Výhodou takové fronty je zastupitelnost, okamžitě je vidět, který e-mail by zpracován naposledy. Zbývající 1% faktur, které přijde v papírové podobě jednoduše vyfotíte telefonem nebo naskenujete a pošlete na fakturační mail. Legislativa akceptuje na stejné úrovni papírovou i elektronickou podobu faktur. Už tedy není nutný žádný tisk faktur, jejich zakládání a archivace v šanonech.

Vítěz v souboji automatizací

Vítězem musíte být především vy. Pokud jste dočetli až sem, tak první malé vítězství máte již za sebou, protože se zajímáte o automatizaci své práce. A o vás jde v automatizaci především. 

Za nás je vítězem souboji technologií Automatizace pomocí ISDOC. A to i přesto, že máme rádi nové a technologie a AI rádi jako pomocníka používáme. Jsme totiž přesvědčeni, že strukturovaná data ISDOCu jsou pro vyčítání faktur vhodnější než učení stroje, zda správně našel správný údaj. 

Strojové učení (machine learning) totiž ve většině případů využívá OCR technologii. Zjednodušeně to znamená, že pracuje s fakturou jako s obrázkem z něj rozpoznává jednotlivé znaky,  tyto znaky pak poskládá k sobě a nakonec je porovnává s obrovskými počty faktur, které již dříve zpracoval. Protože mu člověk do jeho paměti nahrál milióny faktur a zároveň ho neustále opravoval a učil, tak jsou dnes některá řešení schopna dosahovat až 96% přesnost vyčítání. Naproti tomu u strukturovaných dat ISDOCu nemusíte žádný stroj učit, kde co najde. To za vás již před několika lety udělali výrobci účetních softwarů, tím, že se domluvili na pevně dané struktuře dat, které se budou posílat společně s fakturou. V praxi to potom funguje tak, že součástí pdf faktury, která vám dnes běžně přijde mailem jsou přímo v pdf souboru nebo v samostatném souboru s příponou isdoc uložena tyto strukturovaná data. Každý údaj na faktuře má v těchto přiložených datech vždy své jasné místo a pokud je dodržen tento standard bude přesnost vyčtení vždy 100%. 

Pokud ještě dnes stále přepisujete tištěné faktury a chcete to změnit, rozhodně neuděláte chybu výběrem jakéhokoliv digitalizované řešení, kterých na trhu vzniká stále více. 

V případě, že se budete rozhodovat mezi digitalizovanými řešeními, doporučujeme u společností, které mají sklady, aby se zajímali o to zda daná technologie umí jednoduše pořídit nejen fakturu, ale i příjemky na sklad. Nezapomínejte totiž na skutečnost, že u obchodních společností je daleko větší počet zbožových faktur než režijních. Navíc pokud je na faktuře mnoho řádků pořizovaného zboží je manuální pořizování příjemek časově velmi náročné – navést všechny produkty a zkontrolovat i jejich pořizovací ceny. 

Dále byste se měli zaměřit na na cenu. U některých řešení platíte jak měsíční paušál a navíc za každý vyčtený doklad v rozmezí 4 až 10 Kč za fakturu. Nebo existují řešení jako např. APLEX ERP, která mají automatizaci pořizování faktur již v ceně licence za celý  ERP systém a také se neplatí za jednotlivé vyčtené doklady.  

Výhody automatizace APLEX ERP pomocí ISDOC

Integrovaný e-mail přímo v systému

E-mailová schránka součástí systém, ve které jsou automaticky přijímány nové e-maily s fakturami. Vše přehledně na jedné obrazovce rovnou: uprostřed seznam e-mailů, dole náhled do těla e-mailu a vpravo náhled přílohy.

Pomocí jednoho tlačítka je možné rovnou vytvořit fakturu došlou včetně přílohy. Systém po uložení vytvoří záznam, že e-mail by zpracován včetně hypertextového odkazu na faktur. Do schránky má přístup více uživatelů, což je ideální pro zastupitelnost – všichni okamžitě vidí zda byl e-mail již zpracován. 

Pomocí tlačítka lze zobrazit mail v Microsoft Outlook a v případě potřeba na něj odpovědět. 

PŘÍPADOVÁ STUDIE AUTOMATIZACE FAKTUR

Automatizace faktur došlých s ISDOC - ve společnosti VTP velkoobchod, s.r.o.

VTP velkoobchod, s.r.o. je společnost specializující se na prodej materiálu pro distribuci vody, topení a plynu. Firma byla založena v roce 1997 a sídlí v Lipníku nad Bečvou. Jejím hlavním cílem je zásobování montážních firem v oboru, přičemž klade velký důraz na kvalitu prodávaných výrobků.

Řešený problém

Manuální přepisování dat z vytištěných faktur došlých  a dodacích listů do ERP systému. Proces je časově náročný a dochází u něj k vytváření chyb. Zpoždění mezi skutečným příjmem zboží a zaevidováním příjemky do systému způsobuje tlak na prodej ještě nezaevidovaného zboží a nestandardní výdej zboží do mínusu. Následné opravy vyžaduji další dodatečnou administrativu.

Cílem je zvýšení efektivity, snížení chybovosti a zvýšení komfortu obsluhy při zpracovávání faktur a příjemek v rozsahu:

Roční objem pohybu zboží:
Počet dodavatelů 159, počet faktur 3 017, počet položek 15 464.
Roční objem režijních faktur
Počet dodavatelů 103, počet faktur 438

Stačí využít dostupné funkce ERP systému, která je v ceně licence. Zajistit u hlavních dodavatelů zasílání faktur došlých ve formátu ISDOC. 

Stačí oslovit pouze 19% dodavatelů zboží a bude vyřešeno cca 80% faktur:
Tzn. dodavatelů 30, počet faktur 2 381 (79%), počet položek 13 525 (88%).
Průměrná úspora času na pořízení příjemek a faktur je 70%.

Praktické přínosy automatizace pomocí ISDOC

  • Odstraněno manuální přepisování dat u 80% faktur.
  • Zvýšila se efektivita – dosahovaná úspora času je více než 70%.
  • Je dosahování prakticky nulové chybovost pořizovaných dat.
  • Díky doplnění databáze produktů o kódy dodavatelů a EAN je možné automatizované objednávání zboží u dodavatelů.
  • Nutnost stisknout pouze několika tlačítek výrazně zvýšil komfort obsluhy
  • Roční úspora nákladů 200 tis. Kč.

Vyjádření zákazníka

„Oceňujeme osobní přístup a poradenství. Automatizace ISDOC nám výrazně zkrátila čas na pořizování faktur došlých a příjemek.
Martin Střílka za team VTP velkoobchod s.r.o.“